Cholesterol VerlagenDeze pagina legt uit hoe u uw cholesterol effectief kunt verlagen. Grofweg kunnen de manieren die uw cholesterol verlagen, worden ingedeeld in 5 categorieën:
–          De juiste voeding
–          Meer bewegen
–          Stoppen met roken
–          Afvallen bij overgewicht
–          Cholesterolverlagers (medicijnen)
Deze categorieën worden nader verklaard en u krijgt de mogelijkheid om dieper in te gaan op elk van de methoden om uw cholesterol te verlagen.

Alvorens in te gaan op de manieren om uw cholesterol te verlagen, is het zinvol om te weten wat dan precies het juiste cholesterolgehalte is. Als u het juiste cholesterolgehalte weet, en u weet ook uw eigen cholesterolgehalte, dan kunt u inschatten hoeveel u uw cholesterol minimaal moet/wilt verlagen. We onderscheiden de volgende manieren op het cholesterol te verlagen:


Uw cholesterol verlagen: De juiste voeding

Het cholesterol in uw lichaam komt voor 20 – 40% uit voeding. Voeding is daarom een belangrijke manier om uw cholesterol te verlagen. De basis ligt bij een gezonde voeding, met een gezonde voeding kunt u over het algemeen uw cholesterol verlagen met zo’n 10% door het consumeren van cholesterol te beperken. Bovendien zijn er voedingsmiddelen beschikbaar die cholesterolverlagend werken waardoor u nog een extra daling van 10% kunt bereiken. Kortom, over het algemeen kunt u alleen al via uw dagelijkse voeding uw cholesterol verlagen met ongeveer 20%. Omdat voeding de uitgebreide aandacht verdient, hebben we hier een extra pagina aan gewijd: De juiste voeding.

Uw cholesterol verlagen: Meer bewegen

Bewegen verhoogt het goede HDL-cholesterol. Zoals u weet is HDL de ‘stofzuiger’ die slecht LDL-cholesterol opruimt en dus het slechte cholesterol verlaagd. Gezond bewegen houdt in dat u elke dag minstens een half uur inspannend lichaamsbeweging hebt. Bewegen hoeft niet altijd gecombineerd te worden met sporten, maar kan bijvoorbeeld ook inhouden dat u fietst naar het werk, gaat tuinieren of een boswandeling maakt. Overigens kunt u het half uur ook verdelen over enkele dagdelen. In ieder geval kunt u uw cholesterol verlagen en uw gewicht beheersen door regelmatig te bewegen.

Uw cholesterol verlagen: Stoppen met roken

Stoppen met roken helpt uw cholesterol verlagen. Bovendien is stoppen met roken een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten die zeker de moeite waard is om te vermijden. Het mooie aan stoppen met roken is dat het al snel resultaat geeft. De beschadigde vaatwand hersteld al binnen een half jaar. Ook het verlaagde goede HDL-cholesterol is weer snel op peil, wat het cholesterolgehalte ten goede zal komen. Kortom, stoppen met roken zal het cholesterol verlagen en kan de kans op hart- en vaatziekten snel en effectief verkleinen.


Uw cholesterol verlagen: Afvallen bij overgewicht

Overgewicht moet worden voorkomen en anders worden beperkt tot een minimum. Overgewicht is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten en met name een ‘appel-figuur’ (veel vet bij buik en romp) is gevaarlijk. Veel buikvet veroorzaakt namelijk een stijging van het slechte LDL-cholesterol en een daling van het goede HDL-cholesterol.

Het BMI wordt vaak gebruikt als indicator voor uw gewicht. Uw berekent uw BMI in de rubriek BMI berekenen.

Uw cholesterol verlagen: Cholesterolverlagende medicijnen

Als bovenstaande opties niet voldoende zijn om uw cholesterol te verlagen, zijn er medicijnen die cholesterolverlagend werken. Cholesterolverlagers worden in principe enkel voorgeschreven wanneer er ‘voldoende’ risicofactoren zijn die uw kans op hart- en vaatziekten verhogen. Cholesterolverlagers worden overigens bijna altijd voorgeschreven bij mensen die één van de volgende risicofactoren hebben: Diabetes type 2, bestaande hart- en vaatziekten en/of een erfelijk verhoogd cholesterol. Er zijn verschillende soorten cholesterolverlagers, klik op de link om meer te weten.