Het cholesterol in uw lichaam komt voor 20 – 40% uit voeding. Door gevarieerd te eten en weinig verzadigd vet in uw voeding, kunt u over het algemeen uw cholesterol verlagen met zo’n 10%. Bovendien zijn er voedingsmiddelen met plantensterolen beschikbaar, die cholesterolverlagend werken waardoor u nog een extra daling van 10% kunt bereiken. Kortom, over het algemeen kunt u alleen al via uw dagelijkse voeding uw cholesterol verlagen met ongeveer 20%.


Minder verzadigd vet

Dit vereist discipline. Kies producten met zo min mogelijk verzadigde vetten en weinig calorieën. Vervang producten met vooral verzadigd vet door bijvoorbeeld:
* olie
* vloeibare bak- en braadproducten
* magere en halfvolle zuivelproducten

U kunt kiezen voor meer brood, aardappelen (rijst of pasta), peulvruchten, groenten en fruit. Hiermee krijgt u minder verzadigd vet en meer onverteerbare vezels binnen. Belangrijk hierbij is: het etiket vermeldt vaak het totaal aantal calorieën in de voeding, soms is dit per 100 gram en soms per portie.

Een makkelijk ezelsbruggetje is:
* Onverzadigd vet is O
* Verzadigd vet is Verkeerd vet

Laat u inspireren door de gezonde recepten met weinig verzadigd vet op de website van de Nederlandse Hartstichting.

Plantensterolen of plantenstanolen

Plantensterolen of- stanolen zijn vetachtige stoffen in planten met ongeveer dezelfde chemische structuur als cholesterol. Ze komen voor in plantaardige oliën, noten en granen.

Plantensterolen verlagen de opname van cholesterol vanuit de darmen. Vermoedelijk komt dit doordat ze zo sterk lijken op cholesterol en in feite de concurrentie aangaan met cholesterol. Plantensterolen worden nauwelijks opgenomen door de darmwand, cholesterol wel.

Plantensterolen vormen een soort barrière voor de opname van cholesterol uit de darmen. Er komt minder cholesterol in de bloedbaan terecht en er wordt meer cholesterol uitgescheiden via de ontlasting.

Bij gebruik van 2 gram plantensterolen per dag, verlaagt u uw LDL-cholesterolgehalte met ongeveer 10%. Uw goede HDL-cholesterolgehalte blijft gelijk. Voorbeelden van producten met plantensterolen zijn Becel pro-activ en Reducol.

Producten met plantensterolen zijn niet geschikt voor:

  • zwangere vrouwen
  • vrouwen die borstvoeding geven
  • kinderen onder de 5 jaar
  • Als u cholesterolverlagende medicijnen gebruikt, adviseren wij om even met uw arts te overleggen alvorens u producten met plantensterolen gaat gebruiken.


    Visvetzuren

    Vis is gezond voor hart en bloedvaten. Daarom wordt geadviseerd om minimaal 2 keer per week vis te eten, waarvan 1 keer vette vis. Als u vis niet lekker vindt, zijn er twee alternatieven:

  • voedingsmiddelen waaraan visvetzuren zijn toegevoegd
  • visoliecapsules
  • Met betrekking tot het eerste alternatief, namelijk voeding verrijkt met visverzuren, is geen wetenschappelijk bewijs dat ze net zo goed voor u zijn als verse (vette) vis.

    Ook is wat betreft het tweede alternatief, namelijk visoliecapsules, niet wetenschappelijk bewezen dat zij het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Wel heeft onderzoek aangetoond dat hartpatiënten minder vaak plotseling overlijden als ze vis eten of visoliecapsules gebruiken.

    Heeft aanpassing van de voeding bij u onvoldoende effect?

    Als aanpassing van de voeding na ongeveer 3 maanden geen of te weinig effect heeft, zijn medicijnen (cholesterolverlagers) misschien nodig.