Triglyceriden zijn vetten in het bloed die door het lichaam als energiebron gebruikt worden. Als uw triglyceriden verhoogd zijn, kan dit het proces van aderverkalking versnellen en uiteindelijk zelfs hart- en vaatziekten veroorzaken. Het is daarom belangrijk om uw triglyceriden waarden laag te houden.

Mogelijk vraagt u zich nu af: zijn mijn triglyceriden waarden nu te hoog of moet ik ze verlagen? Als richtlijn kunt u aanhouden om te streven naar triglyceriden waarden van 1,7 mmol/l of lager. Een waarde hoger dan 1,7 mmol/l geeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. U kunt uw triglyceriden waarden laten bepalen aan de hand van een cholesterolmeting. In het volgende hoofdstuk op deze pagina leest u hoe u uw triglyceriden kunt verlagen.


Triglyceriden verlagen

Als uw triglyceriden verhoogd zijn, kunt u uw triglyceriden verlagen door een aanpassing in uw leefstijl & dieet en/of door middel van een medicamenteuze behandeling. Hieronder worden beide mogelijkheden toegelicht.

Leefstijl & dieet

  • Minder vet, minder alcohol en minder suiker kan de hoeveelheid triglyceriden in het bloed verlagen. Ook het eten van meer groenten en fruit zal helpen bij het verlagen van uw triglyceriden en dus het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten.
  • Veel koolhydraten zorgt voor meer triglyceriden. Eet daarom liever gematigde hoeveelheden koolhydraten en kies voor koolhydraten die minder snel verteren (groenten, fruit, sojayoghurt)
  • Stop met roken
  • Ook lichaamsbeweging en het streven naar een gezond lichaamsgewicht kan uw triglyceriden verlagen. Door veel te bewegen verbrand u vetten, waardoor ook het triglyceridengehalte verlaagt wordt.
  • Als u diabetes hebt, houdt dan uw bloedsuikerspiegel onder controle. Een hoge spiegel heeft namelijk als gevolg dat extra glucose wordt omgezet in vet en veroorzaakt ook een stijging van de hoeveelheid triglyceriden in uw bloed.
  • In onderstaande tabel vindt u een overzicht met suggesties bij het verlagen van uw triglyceriden.

    – Verhoog gebruik van enkelvoudig onverzadigde vetzuren (bijv. olijfolie, koolzaadolie, zonnebloemolie) ter vervanging van slechte vetten
    – Zorg dat u voldoende vitamine C binnenkrijgt
    – Vermijd geraffineerde koolhydraten zoals suiker
    – Drink minder alcohol
    – Geschikte voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld:
    Avocado, Blauwe druif, Linzen, Notenolie, Olijfolie, Pijnboom pitten, Pompoen olie of -pitten, Prei, Knoflook, Lente ui, Lijnzaad, Sesam pasta of -zaad, Shi take, Soja, Soja yoghurt, Taugé, Vis, Walnoten, Witte bonen

    Medicijnen
    Cholesterolverlagers kunnen ook uw triglyceriden verlagen. Of het gebruik van een cholesterolverlager voor u verstandig is, hangt veelal af van de individuele situatie en moet daarom besproken worden met een deskundige. Overleg het gebruik van cholesterolverlagers daarom altijd eerst goed met uw huisarts en/of specialist.